Dethär med maten

Jag blir förvånad över hur många det är som har åsikter om att jag har valt att äta och främja ekologisk, kravodlad och i den mån det går närproducerad mat. Folk retar sig något enormt på det och ifrågasätter det, nästan varje dag.

Jag har efter mycket information (framför allt från min underbara storasyster som ni hittar här på hogakustenliv.se) valt å köpa ekologiskt då jag helt enkelt vill komma bort från så mycket onödiga tillsatser, miljögifter och bekämpningsmedel som möjligt. Simpel as that. Jag läser numera innehållsförteckningen på alla produkter jag inte köpt förut och så jag kan välja den som är "renast".

Det här stör sig människor på något enormt tydligen vilket jag inte förstår. Alla får välja å äta vafan dom vill för min del, helt valfritt. Jag försöker äter så ren mat jag kan och dom som tror att det inte är nån skillnad har aldrig provat. Den ekologiska löken är ett väldigt bra exempel, där märks skillnaden direkt du skär i den. För ekologisk lök är så otroligt stark så tårarna sprutar direkt när man börjar dela den. oavsett om man haft den en dag eller efter en vecka i kylen. Därför att den är fääääääärsk!!!

Jag väljer dethär för min hälsas skull, för djurens skull och för miljön. Det är win win win för allt utom möjligen plånboken. Ekologisk mat är liiite dyrare, men det är också väldigt lite. Jag prioriterar hellre att äta ren mat än å köpa massa skit.
Alla äter vadfasen dom vill, och jag väljer ekologiskt, kravmärkt och närproducerat!


Kommentarer
Joje von Boisman

När jag ser folk plocka sin "vanliga" mjölk och rynka på näsan när dom höll på att råka ta en kravmärkt undrar jag - "hur sjutton kan dom välja mjölk som är producerad på ett onaturligt sätt. Speciellt dom som plockar en massa liter som har barnfamilj.
Kunde det inte vara värt att lägga några kronor till och slippa den mjölken som man vet är ohälsosam.
F.ö. undrar jag hur så många kvinnor kan köpa "vaniljvisp". Har dom aldrig läst innehållsdeklarationen?? Varenda rabarberpaj sommartid serveras med "vaniljvisp" med en konstig salvliknande konsistens.
Läs deklarationen för farao!!
Hur mkt grädde etc man häver i en hemgjord vaniljsås så är det ju inget mot vad man får i sig med vaniljvisp...

2013-09-29 @ 19:51:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0