Måndag

Måndag, sambon på jobbet, jag mobillös och min dator som jag är i absolut behov av för att kunna utföra mina studier har gått sönder och behöver bytas ut. Då pengar absolut inte existera i överflöd då jag går på havandeskapspenning är dom här sakerna omöjlig att åtgärda, och framförallt det sista jag vill/tänker lägga pengar på när jag har en bebis som vi behöver ordna så mycket till. Less är bara förnamnet.

Vi var i alla fall till barnmorskan i morse vilket var mysigt och roligt, hjärtslagen var starka och låg på 147 slag/min och alla mina värden va bra och magens mått var även det, helt normalt. Blir så glad när man får det bekräftat att skruttis mår bra, och att allting ser bra ut, det är verkligen precis det jag behöver hör för att kunna känna mig (relativt) lugn.

Min barnmorska frågade mig även om min syn på amning, och mina tankar inför det. Jag sa som det va, att jag absolut inte vill, att det känns skitjobbigt och att jag gruvar mig jättemycket inför det. Jag kommer såklart prova och försöka men det är ingenting jag ser fram emot eller vill göra. Hade jag inte veta att det är det bästa för barnet hade jag inte ens övervägt det.
Min barnmorska var dock väldigt förstående och sa att det är bra att jag tänker prova, och att om vi märker att det funkar är det jättebra, men att jag inte ska känna det som ett måste eller ett krav eller att jag är dålig om jag sen väljer att inte fortsätta. Ingenting blir bra om det inte känns bra, simple as that.

Kändes skönt att hon förstod, vet att alla tycker det är jättehemskt när man säger att man inte vill amma och att man sviker sitt barn osv. Jag ska prova och jag är ärlig och säger som det är, jag gruvar mig för det, ser inte fram emot och önskar verkligen att jag slapp det helt och hålet.
Men det kan visa sig att det är underbart och ljuvligt och funkar jättebra, det kan man ju alltid hoppas.

Jag är inget big fan av att man köper en miljoner leksaker till barn, jag känner mig som en av få som anser att barn faktiskt inte behöver exakt alla leksaker i hela världen, att det räcker gott och väl med några stycken och att överdriften av prylar idag bara är negativt. Jag vill inte att folk köper leksaker till vårat barn, det kommer regna leksaker och vi kommer inte ha plats för dom. Jag vill inte ha det så. Jag tycker inte om att se barn öppna paket eller julklapp med pryl efter pryl som bara slängs åt sidan för att dom överöses med saker. Grejer som några dagar senare är glömda/trasiga/ eller tråkiga och inte används. Överkonsumtion av saker gör knappast någon lycklig.
Jag vill inte ha det så, och har redan sagt åt min familj att inte köpa leksaker, det är onödigt och slöseri med pengar.

Valet till EU-parlamentet igår var både bra och dåligt, kul att det gick bra för Socialdemokraterna och att dom slutade med en ökning(om än så liten) kul att miljöpartiet gjorde ett succéval, härligt att FI fick mandat och därmed visar att folk är villig att kämpa för jämställdhet. Roligt att moderaterna floppar och att Reinfeldt direkt attackerar sossarna, istället för å se till sina egna misslyckanden. TRÅKIG, HEMSKT och FRUKTANSVÄRT att SD och en rad främlingsfientliga partier tar sig in i EU-parlamentet. Det är år 2014 och det borde inte förekomma, vilka lama dåliga ursäkter man än har är dom aldrig bra nog. Jaa man kan klaga på invandringspolitik och hur hjälpen fördelas osv om man vill, men det är aldrig någonsin okej att låta detta ta uttryck i främlingsfientlighet, hat och förtryck. Jag skäms över att detta ens är en verklighet idag, fy tusan!

Vi gjorde vårat och röstade, vilket långt ifrån alla gjorde. I riksdagsvalet hoppas jag att betydligt fler masar sig iväg och röstar, och då tänker ett extra steg innan man släpper fram hat och förtryck som en del i dagens Sverige! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0